Teatr Legislacyjny

Teatr Legislacyjny to jedna z technik Teatru Uciśnionych stworzona przez brazylijskiego reżysera Augusto Boala.

Geneza Teatru Legislacyjnego

Teatr Legislacyjny to jedna z technik Teatru Uciśnionych stworzona przez brazylijskiego reżysera Augusto Boala. W 1989 r. pod wpływem sytuacji w Brazylii stworzył on sztukę na temat mobilizacji społeczeństwa w celu transformacji politycznej kraju i wspólnie z Centrum Teatru Uciśnionych (CTO) zaangażował się w wybory samorządowe.

Partia, którą wsparł, zaproponowała, żeby kandydował do władz Rio. Boal zgodził się bardzo niechętnie i przez cały czas trwania kampanii był przekonany, że przegra. Nawet sam nawoływał do tego, by na niego nie głosować. Potraktował kampanię wyborczą jako świetną okazję do wykorzystania Teatru Uciśnionych do rozmowy z różnymi społecznościami Rio na temat spotykających ich opresji.

Ku swojemu ogromnemu zdziwieniu Boal wygrał te wybory, po czym przez 3 lata zasiadał we władzach miasta i rozwijał w tym czasie koncepcję Teatru Legislacyjnego.

Jak działa Teatr Legislacyjny?

Teatr Legislacyjny to formuła, w której ważną i aktywną rolę odgrywa widownia, tzw. widzo-aktorzy i widzo-aktorki, którzy/-re podczas spektaklu mogą na dwa sposoby wyrazić swoją opinię na temat sytuacji przedstawionej na scenie.

Udział widowni w spektaklu

Widzowie mogą wejść na scenę, przejmując rolę głównej postaci, zbadać dostępne alternatywy zachowań i propozycje rozwiązania problemów, które są tożsame z ich codziennymi trudnościami. Dzięki temu następuje klaryfikacja własnych sytuacji problemowych i swojej w nich roli oraz konsekwencji podejmowanych lub zaniechanych działań.

Proces legislacyjny w teatrze

Następnie, na bazie doświadczenia, którym było oglądanie spektaklu i/lub zaproponowanie jakiegoś rozwiązania na scenie, widownia bierze udział w dyskusji nad propozycjami rozwiązań prawnych, które na końcu poddawane są pod głosowanie.

Rola jokera w Teatrze Legislacyjnym

Niezwykle ważna jest rola jokera / jokerki – osoby prowadzącej spektakl i dialogującej z widownią na temat rozwiązań problemów w nim przedstawionych. Jej lub jego zadaniem jest takie zadawanie pytań, by publiczność uświadamiała sobie istotę prezentowanych zdarzeń – mechanizmy społeczne, które prowadzą do przedstawionych na scenie konsekwencji oraz szukała i znajdowała rozwiązań dostępnych w obszarze legislacji.

To zadanie wspierają eksperci, których rola jest służebna wobec publiczności – ich zadaniem jest przekształcanie postulatów publiczności w propozycje rozwiązań prawnych oraz tworzenie rekomendacji do zmian w obowiązujących aktach legislacyjnych na podstawie decyzji publiczności.

Kto tworzy spektakle Teatru Legislacyjnego?

Autorami i autorkami spektaklu są osoby zainteresowane danym tematem, które w codziennym życiu doświadczają opresji wynikających z obowiązującego prawa. Swoją historię pokazują w kilku scenach zakończonych kryzysem. Często korzystają przy tym z symbolicznych środków wyrazu. Proces powstawania spektaklu prowadzony jest przez trenera-reżysera / trenerkę-reżyserkę, specjalizujących się w pracy metodą Teatru Uciśnionych.

Chcesz dowiedzieć się więcej?

Jeśli zainteresował Cię temat, zapraszamy do naszej oferty szkoleń.

Literatura i źródła

Metoda ta jest opisana w publikacjach Augusto Boala:

Przykładowe procesy Teatru Legislacyjnego

Chcesz wiedzieć więcej?

Zapisz się do naszego dramowego, darmowego newslettera!

  • Regularna dawka narzędzi i technik dramowych
  • Natychmiastowy dostęp do archiwum

Poznaj nasze e-booki

Cras eget eros in eros molestie tristique. Sed eget facilisis dolor. Duis et blandit ipsum. Maecenas dignissim quam nec urna iaculis elementum id eu ex.

  • Natychmiastowy dostęp. Nasz e-publikacje odbierzesz od razu po zakupie.
  • Wygodny format pełen ćwiczeń praktycznych.