25 kwietnia 2016r. w klubokawiarni PaństwoMiasto odbyła się debata okfordzka: „Dorośli hamują oddolną aktywność uczniów” zorganizowana przez Stowarzyszenie Praktyków Dramy STOP-KLATKA we współpracy z Centrum Edukacji Obywatelskiej.

Czy dorośli są katalizatorem aktywności uczniów czy może blokadą ich kreatywności i spontaniczności? Czy nauczyciele i rodzice potrafią wyjść z utartych schematów, pochylić się nad warsztatowym stołem i po partnersku współpracować z uczniami? Inspiracją do tezy postawionej w debacie były wyniki badań prowadzonych podczas realizacji projektu Dramowi Obywatele przez Fundację Pracownia Badań i Innowacji Społecznych Stocznia. Badania zostały opublikowane jako raport z badania nad skutecznością dramy w działaniach obywatelskich.
„Dorośli hamują oddolną aktywność uczniów” – tak postawionej tezy bronili Marta Sadkowska (trenerka NGO), Patrycja Piórkowska (przedstawicielka młodzieżowej rady szkoły z Długosiodła) oraz Bartosz Puszkarski (lokalny lider z I LO w Siedlcach). Po stronie opozycji stanęli: Anna Kozak (doświadczona opiekunka grupy projektowej z programu Młody Obywatel z Bielska-Białej), Karol Pych (przedstawiciel młodzieżowej rady szkoły z Długosiodła), Julia Matejczuk (lokalna liderka z I LO w Siedlcach). W roli marszałka debaty wcielił się Mateusz Wojcieszak – koordynator programu Młody Obywatel Centrum Edukacji Obywatelskiej.
Debatę poprzedziła prezentacja wyników badania Dramowi obywatele, które przedstawiła koordynatorka projektu Agnieszka Buśk ze Stowarzyszenia Praktyków Dramy Stop-klatka. Po krótkim przedstawieniu zasad debaty oksfordzkiej przeszliśmy do debatowania. Drużyna propozycji zakreśliła główne definicje związane z debatą – wyjaśnili jak rozumieją pojęcie dorosłych a jak pojęcie uczniów i oddolnej aktywności. Argumenty strony obrońców tezy skupiały się wokół strachu dorosłych przed nowością, ich nieprzystosowaniem do XXI wieku, zaniżonymi ambicjami i brakiem chęci na wchodzenie z uczniami w relację partnerską. Dorośli wg mówców nie są w stanie być sprawnymi motorami działań uczniowskich, są więc blokadą, często murem nie do przeskoczenia. Drużyna przeciwna kładła nacisk na to, że w dzisiejszej rzeczywistości aktywność młodzieży bez dorosłych nie jest możliwa i nie występuje – choćby w związku z ograniczeniami prawnymi. Zawsze działania, nawet te najbardziej oddolne, mają gdzieś u góry swojego mentora, przewodnika lub inicjatora. Najczęściej taką osobą jest właśnie dorosły – rodzic, nauczyciel lub dyrektor. Wg strony opozycji nie jest prawdą, że dorośli (szczególnie nauczyciele) to relikty wieku poprzedniego – polski system edukacji czy wzorce wychowania nakładają na dorosłych obowiązek śledzenia zmian i ciągłego doskonalenia się.
Obie grupy prezentowały silne argumenty, pewność siebie, błyskotliwość oraz dobre przygotowanie merytoryczne. Głosowanie publiczności wskazało stronę propozycji jako zwycięzców tej debaty.
Działania w ramach projektu: