Dzięki dotacji Programu Aktywni Obywatele – Fundusz Regionalny, który finansowany jest przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię z Funduszy EOG miałyśmy/mieliśmy przyjemność przeżyć 24-miesięczną przygodę z Teatrem Legislacyjnym, art. 196 K.K oraz Stowarzyszeniem Polanda. Wnioskami z tej podróży chcemy podzielić się z Wami m.in. w tym artykule.

Na początku 2021 r. zdecydowałyśmy/liśmy ze Stowarzyszeniem Polanda, że chcemy połączyć nasze kompetencje dramowe z ich kompetencjami prawniczymi i wspólnie zrealizować projekt z wykorzystaniem Teatru Legislacyjnego, skierowany do młodzieży i osób dorosłych. Po ogłoszeniu naboru wniosków w pierwszym konkursie tematycznym Programu Aktywni Obywatele – Fundusz Regionalny stanęliśmy/łyśmy przed wyzwaniem wyboru tematu. Należało wybrać przepis prawny, którym chciałybyśmy/libyśmy się zająć, ale też rozważyć, analiza jakiego prawa byłaby atrakcyjna dla potencjalnych osób uczestniczących. Po przeprowadzeniu rozeznania wybór padł na art. 196 Kodeksu Karnego.
„Czy w szkole podstawowej w Bełdowie doszło do obrazy uczuć religijnych?”, „Nie ma wyroku dla nastolatka za zniszczenie figury Jezusa na polu pod Myszkowem. Prokuratura chce Sądu Najwyższego”, „Pozowały do zdjęć przy żydowskich nagrobkach. To jawna obraza uczuć religijnych” to tylko trzy nagłówki artykułów opisujących sprawy związane z art. 196 K.K., w których osobami podejrzanymi o popełnienie przestępstwa były osoby poniżej 18 roku życia. Sprawa Doroty Nieznalskiej, Nergala czy Tęczowej Maryjki oraz wracające jak bumerang projekty zaostrzające przepisy mówiące o obrazie uczuć religijnych, zaczęły skłaniać nas ku przyjrzeniu się temu zagadnieniu, które rozpala debatę publiczną. Po konsultacjach z młodzieżą okazało się, że dostrzega konsekwencje tego prawa, z którym musi się mierzyć się w szkolnej rzeczywistości – np. w sytuacji zakazu korzystania na terenie szkoły z symbolu tęczy czy błyskawicy.
W maju 2021 r. złożyłyśmy wniosek o dofinansowanie projektu „Prawo na scenę! – Rozwój Teatru Legislacyjnego w Małopolsce” (określanego dalej jako PNS). Dzięki dotacji Programu Aktywni Obywatele – Fundusz Regionalny, który finansowany jest przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię z Funduszy EOG miałyśmy/mieliśmy przyjemność przeżyć 24-miesięczną przygodę z Teatrem Legislacyjnym, art. 196 K.K oraz Stowarzyszeniem Polanda. Wnioskami z tej podróży chcemy podzielić się z Wami m.in. w tym artykule.
Artykuł: Teatr Legislacyjny jako proces pracy z grupą różnorodną
Z artykułu dowiesz się:
- czym jest Teatr Legislacyjny (w tym czym jest dla nas)
- jakie posiadamy doświadczenie w pracy tą metodą
- jak wyglądał (krok po kroku) cały proces pracy z grupami metodą Teatru Legislacyjnego
- jakie wyzwania pojawiły się podczas realizacji procesów i w jaki sposób się z nimi zmierzyliśmy
- co zrobić by przygotować grupę do pracy metodą Teatru Legislacyjnego
- dlaczego (naszym zdaniem) warto korzystać z metody Teatru Legislacyjnego
Autorkami artykułu są Kamilla Gryszel i Małgorzata Winiarek-Kołucka.
Nasza perspektywa
Artykuł to perspektywa trenerek pracujących w projekcie. Chcesz dowiedzieć się jakie refleksje po projekcie mają osoby uczestniczące? Zachęcamy do obejrzenia z filmu!
Działania w ramach projektu: